اشتباهاتی که عمر لپ تاپ را کوتاه می کند
اشتباهاتی که عمر لپ تاپ را کوتاه می کند
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 اشتباهاتی که عمر لپ تاپ را کوتاه می کند

با توجه به طولانی بودن مطلب اما مفید است.

 اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که لپ تاپ را روی پایتان می گذارید و با آن کار می کنید، یا لپ تاپتان همواره به برق وصل است، در دسته کاربرانی قرار می گیرید که عامل بیشتر خرابی های رایانه خود هستند. این گروه از کاربران در استفاده از رایانه دچار مشکلاتی می شوند که متخصصان نام های مختلفی به آن داده اند: از جمله خطاهای پیک نیک. (1) کارشناسان حوزه پشتیبانی فنی سیستم های رایانه ای معتقدند این گونه خطاها علت دست کم نیمی از تعمیرات و مراجعات به مراکز پشتیبانی هستند.
یک کارشناس معتقد است افراد بسیار زیادی هستند که ناخواسته، خود عامل خرابی رایانه خود هستند. به گفته وی: « یکی از اشتباهات کلاسیم در این زمینه گذاشتن لپ تاپ روی پاست. برخلاف آنچه که از نام لپ تاپ بر می آید ( lap به معنی ران)، لپ تاپ را نباید روی پا گذاشت. در عوض، لپ تاپ باید روی یک سطح سفت و مسطح قرار گیرد، به گونه ای که تنها نقاط تماس کف آن با سطح، چهار برجستگی پلاستیکی تعبیه شده در زیر آن باشد. حتی استفاده از یک کتاب بزرگ که بتوان لپ تاپ را روی آن قرار داد نیز کفایت می کند. به این ترتیب، هوا به خوبی در اطراف و زیر دستگاه جریان می یابد».
قرار دادن لپ تاپ روی ران یا بدتر از آن، روی تختخواب و مبل، شیارهای جریان هوا را مسدود کرده از خروج هوای گرم تولید شده در داخل لپ تاپ جلوگیری می کند. این امر سبب بیش از حد گرم شدن دستگاه می شود که خود عامل اکثر خرابی های لپ تاپ است. کار کردن با لپ تاپ در سطوح غیر تراز نیز هاردیسک آن را در وضعیتی قرار می دهد که به دلیل وجود اجزای مکانیکی، ممکن است آسیب ببیند.
در مورد هارددیسک این نکات نیز حائز اهمیت است: وقتی هارد دیسک فعال است، لپ تاپ را حرکت ندهید، زیرا ممکن است که هد هارد که مدام برای خواندن و نوشتن روی سطح بسیار شکننده و حساس هارد در حرکت است، با آن برخورد کند و خرابی به بار آورد. بسیاری از لپ تاپ های جدید به حسگرهای ژیروسکوپ مجهز هستند تا در صورت حرکت لپ تاپ هارد دیسک را خاموش کنید. اما از آنجا که اجرای فرمان خاموش کردن هارد نیز مقداری زمان می برد، باز هم احتمال آسیب دیدگی وجود دارد.
مدیر پشتیبانی فنی یک شرکت فروشنده تجهیزات الکترونیکی و دیجیتالی، می گوید: « بسیاری از کاربران وقتی در لپ تاپ را می بندند، پیش از این که از خاموش شدنش اطمینان حاصل کنند، آن را در کیف می گذارند ».
او توصیه می کند که قرار دادن دستگاه در حالت sleep به صورت دستی و قبل از بستن در آن، بهتر است و به کاربر بابت خاموش شدن هارد دیسک لپ تاپ اطمینان خاطر می دهد. ضمناً بهتر است پس از خاموش کردن لپ تاپ چند ثانیه تأمل کنید تا سیستم فرمان خاموش کردن را به طور کامل اجرا کند.

 

حتی بد نیست پس از آن نیز دقت کنید ببینید آیا صدایی از هارد دیسک که نشان دهد هنوز هم روشن است به گوش می رسد یا نه. بررسی چراغ های ال ای دی جلوی لپ تاپ نیز نشان دهنده فعالیت یا عدم فعالیت هارد دیسک است. پس از اطمینان از خاموش بودن هارد دیسک لپ تاپ را جا به جا کنید.
لپ تاپ هایی که هارد دیسک با فناوری اس اس دی (2) دارند، از آن جایی که این نوع از هارددیسک ها اجزای مکانیکی ندارند، به ارتعاش و ضربه حساس نیستند، اما برای این دسته از لپ تاپ ها هم بهتر است اجازه بدهیم تا دستگاه کاملاً خاموش شود و سپس آن را درون کیف مخصوص قرار دهیم، زیرا در غیر این صورت حرارت تولید شده توسط هارددیسک ممکن است به آن آسیب وارد کند.
یکی از خطاهای رایج کاربران این است که لپ تاپشان همواره به برق متصل است. مدیر اجرایی کیفیت محصول شرکت دل معتقد است: « افراد زیادی از لپ تاپ مانند رایانه رومیزی کار می کشند. این که لپ تاپ همواره به برق متصل باشد، باعث تضعیف باتری و کاهش عمر و کارایی آن می شود» باتری ها مانند ماهیچه های انسان، اگر بی کار بماند و به کار گرفته نشود، تحلیل می رود. هفته ای دو یا سه بار کشیدن لپ تاپ از برق برای سالم نگهداشتن باتری کافی است.
جدا کردن باتری از لپ تاپ و شارژ نکردن آن برای مدت زیاد نیز کار صحیحی نیست. اگر باتری را مدت مدیدی شارژ نکنیم، مواد شیمیایی درون آن تغییر کرده و کارایی خود را از دست می دهند. اگر از باتری با رعایت نکات فوق استفاده کنیم و آن را در معرض دمای بالا قرار ندهیم، شاید هیچ گاه خراب نشود.
در رابطه با خرابی های رایانه و لپ تاپ، نکات ساده ای نیز وجود دارد که معمولاً مورد توجه قرار نمی گیرد. مثلاً در زمان کشیدن دو شاخه برق دستگاه از پریز، خود دوشاخه را بگیرید و بکشید؛ نه سیم برق را. کشیده شدن سیم به صورت مداوم بعد از مدتی باعث وارد آمدن فشار به سیم و اتصالات سرهای دو شاخه و خراب شدن آن می شود.
یکی دیگر از مشکلات رایج نشستن گرد و غبار روی رایانه و لپ تاپ است که به خصوص در اماکن اداری و عمومی یا اماکنی که کف آنها با فرش یا موکت پوشیده شده است زیاد مشاهده می شود. دست کم هر سال یک مرتبه باید قسمت های مختلف لپ تاپ یا رایانه را باز کرد و گرد و غبار آن را گرفت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: